7 Zasad Bezpiecznego Wypoczynku Nad Wodą

art1

Żeglarstwo i inne sporty wodne to niezwykle przyjemna forma wypoczynku. Woda, słońce… i w zasadzie niczego więcej do szczęścia nie potrzeba. Trzeba jednak pamiętać, że woda to żywioł, który nieumiejętnie wykorzystywany niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Oczywiście można ich uniknąć, stosując kilka podstawowych zasad bezpiecznego wypoczynku na wodzie, które opisaliśmy w tym artykule.

1. Pływaj tylko z doświadczonymi osobami

To wbrew pozorom bardzo ważna kwestia. Aby wynająć jacht żaglowy niemal zawsze potrzebny jest patent żeglarski potwierdzający odbycie odpowiedniego kursu i zdanie egzaminu. Osoba z takim dokumentem oraz doświadczeniem powinna posiadać wiedzę z zakresu teorii żeglowania, ratownictwa, meteorologii i powinna być gwarantem bezpieczeństwa dla załogi i sprzętu. (Powinna, bo oczywiście wszystko zależy od jakości kursu jaki przeszła, ale to jest temat na inny artykuł.)

2. Planowanie trasy

Przed wypłynięciem warto jest zasięgnąć aktualnej prognozy pogody oraz porównać planowaną trasę z mapą. Są na niej zaznaczone ciekawe miejsca, porty oraz miejsca występowania niebezpieczeństw (kamienie czy mielizny). W trakcie pływania przyda się też podstawowa wiedza z meteorologii, a w szczególności umiejętność „czytania nieba”. Wcześnie rozpoznana tworząca się chmura burzowa może zaoszczędzić wiele nerwów, a czasem i strat materialnych.

Pamiętaj, jeżeli uznasz, że warunki atmosferyczne przewyższają Twoje umiejętności nie udawaj „wilka morskiego”. Nakaż załodze, aby ubrała kamizelki ratunkowe i usiadła w kokpicie. Nikt nie może znajdować się wówczas w kabinie jachtu. W razie potrzeby zrzuć żagle i spłyń do najbliższego portu (lub do najbliższego lądu) i tam przeczekaj najgorsze (przyda się silnik dopasowany mocą do wielkości łódki).

 

wiarygodna prognoza pogody: http://www.new.meteo.pl

sms pogodowy Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego – informacja pogodowa wysyłana do subskrybentów na podstawie aktualizowanej 2x dziennie prognozy pogody. Dodatkowo wysyłany jest SMS ostrzegający o niebezpiecznych warunkach atmosferycznych.


3. Numer ratunkowy w telefonie

Na wodzie może zdarzyć się wszystko. Na wszelki wypadek warto mieć przy sobie telefon z zapisanym numerem ratunkowym zamknięty w wodoszczelnym opakowaniu, tzw. aquapacku.

Na Mazurach funkcjonują dwa „wodniackie” numery ratunkowe:

601 100 100 – numer ogólnopolski. Abonenci sieci Plus będąc na Mazurach łączą się bezpośrednio z Centrum Koordynacji Ratownictwa Wodnego MOPR w Giżycku. Abonenci innych sieci zostaną połączeni z CKRW w Sopocie i dopiero później przekierowani do Giżycka.

984 – bezpośredni numer ratunkowy Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, działa na terenie Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich oraz na Jezioraku.

 

Tip! Aby ułatwić sobie wyszukiwanie numeru w sytuacji stresującej, przed numerem postaw kropkę lub dwie (np.   „ ..MOPR ”). Spowoduje to przesunięcie numeru na sam początek listy kontaktów,  dzięki czemu zobaczysz go od razu po otwarciu książki telefonicznej swojego telefonu. W stresowej sytuacji może to bardzo ułatwić szukanie numeru.

  1. Zorientowana załoga to przydatna załoga.Naucz załogę podstawowych czynności na jachcie, wytłumacz też do czego służą poszczególne liny oraz na co powinna zwracać uwagę podczas pływania. W trakcie płynięcia pokazuj na mapie Waszą bieżącą pozycję, powiedz którędy przepływaliście. To wszystko ułątwi Wam kooperowanie w sytuacji niebezpiecznej.
  2. Nie pij alkocholu na wodzie

Musisz pamiętać, że alkochol połączony z brawurą często jest przyczyną wypadków nad wodą. Powoduje on rozszerzanie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie zwiększa utratę ciepła przez organizm. Czasem może być przyczyną skurczu, co podczas zabawy szczególnie na głębokiej wodzie, (np. podczas ciągnięcia na kole ratunkowym za jachtem ) może doprowadzić do puszczeniu koła i podtopienia.

 

Tip! Ciąganie się za jachtem  na kole ratunkowym jest fajne, ale znacznie bezpieczniejsze w kamizelce ratunkowej. W razie dostania skurczu, zachłyśnięcia i puszczenia linki lub gdy po prostu puścisz ją ze zmęczenia kapok pozwoli Ci utrzymać się na wodzie. Twoja załoga zyska wówczas czas oraz straci mniej nerwów próbując Cię podjąć na pokład.

 

  1. Nie wskakuj rozgrzany do wody

Gdy cały dzień opalasz się na słońcu wchodzenie do wody powinno odbywać się stopniowo. Najpierw oblewaj się wodą, szczególnie w okolicach serca, dopiero potem wejdź do wody i zanurzaj się etapami. Nie podejmuj się bycia bohaterem w ratowaniu czapki, którą do jeziora zwiał wiatr. Twój skok do wody bezpośrednio po opalaniu może skończyć się nagłym zatrzymaniem akcji serca.

 

Wierzymy, że podane powyżej wskazówki pozwolą Ci uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji podczas wypoczynku na wodzie w najbliższym i późniejszych sezonach. Gdybyś miał/-a jakieś dodatkowe pytania lub temat, który chcesz by był poruszony na łamach bloga daj nam o tym znać w komentarzach.

Do zobaczenia na szlaku.
Trzymaj się, cześć!
** ICE (z ang. In Case of Emergncy, po pol. w razie niebezpieczeństwa) – skrót pod którym zapisuje się numery telefonu do osób, do których w razie nagłego wypadku mogą zadzwonić ratownicy. Jasno pokazuje on ratownikom przybyłym na miejsce zdarzenia kogo można poinformować o zdarzeniu lub u kogo można uzyskać informacje na temat poszkodowanej osoby, np. o przebytych chorobach, alergiach, czy przyjmowanych lekach.

W telefonie można zapisać taki kontakt dodając przed niego skrót ICE, np. „ICE Mama”.
Dodanie na początku kropki przesunie kontakt na sam początek książki telefonicznej.